Tävling på Facebook?

Skrivet av Johan Fredriksson den 16 november, 2011 i Blogg och Facebook och Guider med 2 kommentarer

Tävling på Facebook?

Det är en utmärkt idé att bjuda sina Facebookbesökare på något extra. Det är nästan ett måste för att få dina besökare att återvända och kommunicera med ditt företag. Många företag lockas till att arrangera tävlingar på Facebook, då det verkar vara ett enkelt sätt att få besökarna att dela ditt innehåll och trycka på gillaknappen vid dina foton. Dessutom gör ju alla andra företag så. Därför måste det ju vara ok att göra så.

Många tycker säkert att jag viftar med pekpinnen när jag nu säger att det inte alls är säkert att din tävling är ok. Men din tävling kan faktiskt bryta mot Facebooks användarregler, vilket kan leda till att ditt företags sida stängs ner utan förvarning. Din tävling kan dessutom vara ett brott mot lotterilagen.

Vi börjar med Facebooks regler för marknadsföring. Den långa versionen kan du läsa här. Den korta versionen är att du inte får använda någon av Facebooks funktioner för att genomföra din tävling. Du får alltså inte basera din tävling på att besökarna ska gilla din sida, dela ditt innehåll, gilla foton eller kommentera dina inlägg. Du får heller inte kontakta vinnaren av din tävling via din logg eller Facebooks meddelandefunktion. Då finns det ju inget kvar att göra tänker du, men det finns det faktiskt. Du kan skapa en egen applikation och lägga den i en egen flik på din sida. På din flik kan du genomföra din tävling eftersom det materialet inte faktiskt finns på Facebook utan någon annanstans. På din flik kan du ha ett mejlformulär för att kunna samla in kontaktuppgifter så att du kan meddela din vinnare.

Det där med brott mot lotterilagen då? Man får inte ha rena lotterier utan tillstånd i Sverige. Det måste finnas ett tävlingsmoment. Det kan du till exempel lösa genom att dina tävlingsdeltagare får motivera varför just de ska vinna, eller genom att låta dem skriva en slogan. På så sätt blir det en tävling och inte ett lotteri.

Det bästa sättet att få dina besökare att dela dina länkar, inlägg och foton är att ha bra innehåll. Har du innehåll som är värt att dela, kommer det att spridas helt av sig själv. Det är lite mer jobb, men det är helt klart värt det.

Mer läsning

Zsofia Jakobsson skriver om Facebooks användarregler

Marcus Welin beskriver hur du kan kan skapa en tävling enligt reglerna

Robert Andersson på Facebookskolan skriver utförligt om Facebooks användarregler och lotterilagen